Tuesday 14 May 2013

Infomation tentang penyakit Gout.....

Sakit gout adalah sejenis penyakit sendi yang berpunca daripada pembentukan kristal asid urik di dalam cecair sendi ekoran daripada kandungan asid urik yang tinggi di dalam darah.

Sakit gout akan membawa rasa sakit yang ketara, terutamanya di sendi ibu jari kaki yang bengkak dan merah akibat daripada radang. Jika dibiarkan, ia akan merebak ke sendi-sendi lain sementara menyebabkan hakisan pada permukaan dalaman sendi dan tumbuhnya tophi gout yang keras pada permukaan kulit.

Masalah batu karang pada buah pinggang turut sering berlaku pada penghidap gout. Begitu juga dengan Risiko sakit jantung turut bertambah bagi mereka mempunyai kandungan asid urik darah yang tinggi.

Serangan gout adalah kronik dan berpanjangan. Serangan gout tiba-tiba jenis ini dikenalpasti sebagai jenis sakit gout yang berulang-ulang. Semasa sakit itu, sendi akan menjadi bengkak dan rasa berdenyut-denyut, keadaan ini akan berterusan untuk tempoh lebih kurang satu minggu.

Faktor-faktor berikut juga boleh menyebabkan gout:
  • Diet dan berat badan juga salah satu punca keadaan asid urik gout seperti kegemukan, satu diet protein tinggi, alkohol atau rendah kalori dalam diet.
  • Ubat juga mendatangkan asid urik gout. Ia boleh meningkatkan asid urik dalam darah. Anda perlu berhati-hati apabila menggunakan ubat seperti aspirin, diuretics.
  • Orang yang pernah mengalami penyakit ginjal, tekanan darah, kecederaan dan pembedahan berkemungkinan besar boleh mendapat gout.
Tanda-Tanda Sakit Gout
  • Sakit gout biasanya menyerang ibu jari kaki. 
  • Ibu jari yang diserang akan menjadi bengkak kemerahan, panas, dan mengalami sakit yang ketara. 
  • Serangan sakit gout biasanya berlaku secara tiba-tiba. 
  • Bahagian yang diserang akan menjadi sangat sensitif sehingga tiupan angin pun boleh membawa kesakitan 
  • Jika tidak dirawat, bengkat tersebut akan berlarutan berhari-hari sehingga lebih daripada satu minggu. 
  • Kemungkinan besar sakit gout akan menyerang kembali selepas beberapa minggu atau bulan. 
  • Sakit gout juga boleh menyerang pada sendi-sendi lain seperti lutut, buku lali, pergelangan tangan dan jari-jari. 
Antara makanan yang patut di elakkan ialah:-
  • Makanan laut seperti ikan, kerang, sardin dan ikan bilis. 
  • Sayur-sayuran seperti asparagus, bunga kobis dan bayam. 
  • Organ dalaman haiwan seperti paru, hati dan jantung. 
  • Daging merah. 
  • Cendawan. 
  • Yis (roti putih, roti manis).
Pengambilan beberapa supplemen berikut dapat membantu mengurangkan asid urik dalam badan pesakit Gout.
  1. Alfalfa - untuk menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Namun pengambilan alfalfa memerlukan pesakit mengambil air yang banyak.
  2. Performance drink- memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak dehydrate.
  3. Joint Health Tablet - memberi keselesaan kepada sendi
  4. OmegaGuard- Ini sangat penting bagi pesakit yang mengalami gout yang sangat teruk. Omega penting untuk mengelakkan inflamation pada sendi2 pesakit. Ianya sebagai langkah berjaga2 sebelum bengkak itu menjadi lebih teruk.
Nampak banyak? Namun inilah yang paling asas dapat kami bantu. Jika dapatkan konsultasi dari doktor, mereka pasti menyarankan pesakit bergantung dengan ubat selama2nya namun kesan ke atas buah pinggang hanya pesakit yang menanggungnya.

Anda tidak la perlu untuk mengambil kesemua sekali....hanya amik JOINT HEALTH TABLET dan ALFAFA sudah memadai bagi yang baru terkena gout...pastikan anda minum air dengan banyak untuk pastikan badan anda tidak dihidrasi....untuk kesan yang lebih baik eloklah di beli ke empat-empat sekali.......
Anda sihat....keluarga bahagia......

Utuk mendapatkan keterangan lebih lanjut boleh hubungi saya di 017-736 5676 (aini) atau email saya di aushu_26@yahoo.com....

Anda akan diberi HARGA ISTIMEWA dan KONSULTASI secara percuma jika membeli di Sweet Nazainik Shaklee.......


PERINGATAN 

1) Kalau sakit jangan urut atau letak minyak angin. Nanti, asid urik tu akan mengkristal dan boleh merosakkan sendi. 2) Time betul-betul sakit, jangan makan ubat. Sebab ada reaction yang boleh jadikan penyakit makin teruk.3) Kena banyak minum air kosong. Tanda dah cukup air, air kencing jernih, bukan kekuningan, keorenan atau kecoklatan.4) Kawal kolesterol5) Kena jaga pemakanan.

ELAKKAN MAKAN **Organ dalaman seperti hati, paru-paru, ginjal dan otak **Ikan bilis, kembung, sardin **Daging cincang **Ekstrak daging, ragi (seperti Marmite) dan kiub rebusan daging **Makanan bercengkerang seperti ketam, udang dan kerang

KURANGKAN MAKAN **Asparagus, bunga kobis, cendawan dan bayam **Peanuts, lentil, kekacang dan peas **Ayam daging **Roti jagung dan bijirin













No comments: