Wednesday 15 May 2013

Kenapa perlu Vitamin semasa berpantang

Aini nak cerita sikit tentang vitamin yang diperlukan semasa mengandung dan berpantang.......kenapa kite perlukan vitamin????.....sebab semasa kita mengandung kesemua nutrisi yang kita makan akan pergi ke anak yang kita kandungkan.....jadi apa yang tinggal pada kita.....kalu kita tak cukup vitamin.....kemurungan akan berlaku,,,,,mula la kita start sakit pinggag,rasa macam nak pitam,sakit gigi,badan jadi lesu,muka sembab.....

Manakala selepas bersalin pula iaitu semasa berpantang adakah kite dapat makan semua yang kita nak....mesti tak la kan....sebab bukan kita yang masak....mesti orang tua kita yang masak atau orang lain......cukup ke vitamin yang diperlukan oleh badan kita masa tu.......nak susukan anak lagi.....

Jadi itu kita memang perlukan Vitamin untuk badan kita.....(kita sihat keluarga pun bahagia).
meh Aini terangkan tentang Vitamin yang perlu di ambil semasa mengandung dan bersalin.....

B Complex 
B Complex Shakleeterdiri dari 8 kumpulan vit B termasuk folic acid dan biotin untuk bina darah. Ia penting untuk elak kemurungan (meroyan, sebagai penenang (anti-stress) & menstabilkan hormon.Mengapa ada ibu yang mudah meroyan atau keletihan? Jawapannya kerana kurangnya vitamin B dalam badan. Mungkin si ibu merasakan dia boleh mendapatkan vitamin B melalui lauk harian namun adakah dia pasti mencukupi kumpulan 8 vitamin B?

Vitamin B kompleks adalah merupakan gabungan dari beberapa vitamin yang larut air. Komponen B kompleks terdiri daripada:

1. B1 (thiamin)
2. B2 (riboflovin)
3. B3 (niacin)
4. B5
5. B6 (pyridoxine)
6. B12 (cobalamine)
7. Acid folic
8. Asid panthothenic
9. Biotin

Setiap komponen dalam vitamin B kompleks memiliki fungsi khusus. Vitamin ini membantu dalam fungsi sistem pertahanan tubuh dan saraf yang sihat. Ia juga membantu dalam penghasilan sel darah merah dan mampu mencegah anemia.

Kekurangan vitamin B kompleks boleh melemahkan sistem saraf dan mengganggu fungsi otak yang mana akan meningkatkan lagi risiko penyakit jantung. Kekurangannya juga boleh menyebabkan pembentukan sel abnormal dan boleh mengakibatkan anemia.

Selain tiu, kekurangan vitamin B kompleks juga dikaitkan dengan masalah seperti depresi dan kehilangan memori. Terdapat beberapa keadaan di mana kekurangan vitamin B kompleks akan menimbulkan masalah kesihatan seperti keletihan, sesak nafas, insomnia, kurang konsentrasi dan mudah tersinggung.....

Vitamin C 
Vitamin C Shaklee-penting untuk pembentukan kolagen, mempercepatkan penyembuhan luka, memperbaiki tisu sel yang rosak akibat bersalin.
  • Membentuk Kolagen - Merangsang pembentukan kolagen. Kolagen ialah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. 
  • Memperbaiki Simptom Pendarahan - Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, lambat pulih dari kecederaan, kulit kering, ruam dan kulit kasar.
  • Peningkatan Sistem Imun - Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, pertingkatkan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, juga mengurangkan simptom selsema.
  • Memerangi kanser - Ia satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa dan mampu meningkatkan inteferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dgn berkesan.
  • Mencantikkan Kulit - Pengambilan Vitamin C setiap hari akan membantu anda dapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat.
  • Memperbaiki Insomnia - Ia memperbaiki insomnia, stress dan masalah mental seperti keresahan.
  • Mengekalkan kolestrol sihat - ia mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalang pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.


Vita-Lea Iron Formula (a.k.a multivitamin) 
perlu kerana ianya mengandungi iron formula yang sangat penting bagi tubuh, terutama kerana ibu banyak kehilangan darah selepas bersalin.
  • 2 kali lebih antioksidan untuk mencegah kerosakan fungsi imun berpunca daripada radikal bebas
  • 2 kali lebih kalsium untuk pembinaan tulang
  • 2 kali lebih magnesium untuk mengekalkan rentak jantung, otot, dan fungsi saraf
  • 2 kali lebih Beta karotenauntuk membentuk vitamin A yang lebih biopotent
  • 3 kali lebih selenium untuk melindungi paru-paru, kolon dan prostat
  • 3 kali lebih vitamin K untuk menyokong proses pembinaan tulang
  • 6 kali lebih boron untuk menyokong kesihatan tulang
  • 10 kali lebih Biotin yang menyokong proses pengeluaran tenaga
* Zinc – Ia berfungsi untuk membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutama luka di dalam (untuk rahim). Mengapa orang Melayu suka makan ikan haruan selepas bersalin? Kerana ikan haruan mengandungi zinc, namun pengambilan yang mencukupi dapat diukur dengan tepat melalui pengambilan tablet zinc).
Namun jika dari kita mampu untukmengeluarkan sedikit wang, disamping 4 jenis tablet ini,digalakkan sangat2 juga membeli

soy protein@ESP (sangat penting untuk bina sel pengambilannya akan memekatkan susuibu.) dan juga Vitamin E dalam diet harian semasa berpantang- untuk apa ye? Agar luka dalam mudah sembuh dan scar pada tempat bedah tidak kelihatan buruk...terutama ibu2 yg bersalin secara ceaserian....



Sekarang ni semua ya ditangan anda....pilih la vitamin untuk penjagaan diri anda.....
saya akan berikan KONSULTASI dan HARGA ISTIMEWA jika anda beli bersama saya......

member ID : 888849
SMS : 017-736 5676
email : aushu_26@yahoo.com


No comments: